منتدى الاصدقاء (منتدى طلاب جامعة المنصورة)

منتدى كونة مجموعة من الاصدقاء واهميتة التعارف وتكوين الصداقات وزيادة الترابط بين الاصدقاء.
 
الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورالتسجيلدخولشات المنتدى

شاطر | 
 

 لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
pharmacy_150

avatar

عدد الرسائل : 1306
العمر : 24
اسم الكلية : Mansoura Faculty Of Pharmacy
تاريخ التسجيل : 21/08/2008

مُساهمةموضوع: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   الجمعة 29 أغسطس 2008 - 1:39

شجع مسؤلوا افقر ولايات شرقي الهند " بيهار " السكان عل اكل الفئران وذلك لمكافحه اسعار الغذاء المرتفعه وتوفير مخزون الحبوب .

وحثت السلطات في الولاية الأغنياء والفقراء على السواء الى التحول لأكل الفئران في محاولة لتقليل الاعتماد على الأرز، كما أنها تعتزم تقديم الفئران ضمن أطباق المطاعم.



وذكرت صحيفة ديلي مايل البريطانية أن مسؤولي الولاية يطالبون الفنادق والمطاعم على ابتكار طرق جديدة لتقديم لحم الفئران.
ونقلت رويترز عن رام مانجي وزير الشؤون الاجتماعية للطبقات الهندوسية والقبائل في بيهار جيتان قوله: إن لحم الفئران بديل صحي للأرز والحبوب الغالية الثمن وينبغي أن يأكله الجميع.
وأضاف مانجي: نحن جادون جدا في تطبيق هذا المشروع، إذ إن أزمة الغذاء تزداد خطورة يوما بعد يوم".


وأشار مسؤولون إلى أن حوالي 50% من مخزون الحبوب الغذائية في الهند تلتهمها القوارض في الحقول والمخازن.
وأوضح مسؤول من وزارة الشؤون الاجتماعية بالولاية فيجاي براكاش لوكالة رويترز أن "أكل الفئران سيحقق هدفين، سينقذ الحبوب من أن تلتهمها الفئران، وفي الوقت نفسه يزيد من مخزوننا من الحبوب". وأضاف أن هذه اللحوم "غنية بالبروتينات، والجميل أن لدينا الملايين منها".

وقال إن "في الهند ثمانية فئران مقابل كل إنسان، وإذا بيع كيلو لحم الفأر بدولار واحد يمكن للعائلة الفقيرة أن تجني ثلاثة دولارات مقابل بيع ثلاثة فئران يوميا".
يذكر أن جماعة "الماشار" في الولاية، وهم ينتمون للطبقات الدنيا في النظام الهندوسي إلى جانب الفئات الفقيرة في المجتمع يأكلون هذه القوارض.

_________________
If you want to fly with FalCons .. Don't waste your time with ChiCkens
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عمر عمار

avatar

عدد الرسائل : 348
العمر : 30
اسم الكلية : كــلــيــــــــــــة الــعــلــــــــــــــوم
تاريخ التسجيل : 08/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   الجمعة 29 أغسطس 2008 - 2:35

والله وبكده احنا ممكن نصدرلهم الفيران اللى هم عايزينها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
pharmacy_150

avatar

عدد الرسائل : 1306
العمر : 24
اسم الكلية : Mansoura Faculty Of Pharmacy
تاريخ التسجيل : 21/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   الجمعة 29 أغسطس 2008 - 2:41

عندك حق يا عمر ده احنا هنكسب كتيييييييييييير


شكرا عالرد الجميل

_________________
If you want to fly with FalCons .. Don't waste your time with ChiCkens
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
harry potter

avatar

عدد الرسائل : 2306
العمر : 30
المزاج : magic
اسم الكلية : العلوم
تاريخ التسجيل : 18/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   الجمعة 29 أغسطس 2008 - 2:54

شكله كده مشروع جامد
وشوف يا عم pharmacy_150
لو عايزين صراصير وضفادع احنا فى الخدمه

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
yasso_hr

avatar

عدد الرسائل : 104
العمر : 28
المزاج : رايق علي طول وبلاش حسد
اسم الكلية : احلي معهد في الدنيا خدمه اجتماعية
تاريخ التسجيل : 26/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   الجمعة 29 أغسطس 2008 - 5:43

تصدق يا ايمن ممكن الواحد يعمل مزرعه فئران وبدل ما احنا قاعدين من غير شغل دي يبقي مشروع المستقبل (مشروووووووووووووع المليون فاااااااااااااااااااااار) ونتوسع بعد كده يبقي لينا شركه كبيره قوي للاستيراد والتصدير ونسميها شركه (الفار )للايستراد والتصدير هههههههههههههههههههههههههههههه

بجد موضوع عسل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عمر عمار

avatar

عدد الرسائل : 348
العمر : 30
اسم الكلية : كــلــيــــــــــــة الــعــلــــــــــــــوم
تاريخ التسجيل : 08/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   الجمعة 29 أغسطس 2008 - 7:17

وليه نعمل مزرعة ونكلف نفسنا الخير كتير وهيفيض كمان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
pharmacy_150

avatar

عدد الرسائل : 1306
العمر : 24
اسم الكلية : Mansoura Faculty Of Pharmacy
تاريخ التسجيل : 21/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   الجمعة 29 أغسطس 2008 - 8:37

عمر عنده حق انت مش شايف يا عم سووره كميه الفيران اللي ماليه البلد


هههههههههههههههههههههه

شكرا عالردود الجامده دي

_________________
If you want to fly with FalCons .. Don't waste your time with ChiCkens
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
pinkish*white

avatar

عدد الرسائل : 1182
العمر : 23
المزاج : حسب المزاج
تاريخ التسجيل : 01/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   الجمعة 5 سبتمبر 2008 - 14:56

ههههههههههههههههههههه

وانا عايزه ابقى شريكه فى الشركه دى
وهساهم فى لم القطط من الشوارع مساعدة فى إيجاد الفئران لا وكمان هجيب جبنه رومى
ابسط يا عم
وعلى رأى المثل
اللى بيدور على فار يجيبله قط او بجنيه ونص جبنه رومى من عند عمو محسن


هههههههههههه
والله موضوع عسل تسلم إيديك Laughing

_________________


كان يغنى لى فى نومى..........كان يأتى لى فى حلمى..........ذلك الصوت الذى يغنى وينطق بإسمى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
pharmacy_150

avatar

عدد الرسائل : 1306
العمر : 24
اسم الكلية : Mansoura Faculty Of Pharmacy
تاريخ التسجيل : 21/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   السبت 6 سبتمبر 2008 - 0:54

تسلم ايدك يا بنكش علي الرد الجمييييييييل ده

بس حبيت اعرف مين عمو محسن ده ؟؟؟؟؟ ههههههههههههه

وان كان علي القطط فاعتقد انك مش هتلاقي ولا قطه في الشارع وده بسبب العربيات بتوع الكبده
امثال حاتم تلوث ههههههههههههههههههه ربنا يخليهوملنا خلصوا علي القطط والكلاب اللي في الشارع
يلا اهم نظفوا البلد علي الاقل هههههههههههههههه

شكرا ليكي ورمضان كريم

_________________
If you want to fly with FalCons .. Don't waste your time with ChiCkens
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
harry potter

avatar

عدد الرسائل : 2306
العمر : 30
المزاج : magic
اسم الكلية : العلوم
تاريخ التسجيل : 18/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   السبت 6 سبتمبر 2008 - 5:01

هههههههههههههههههههه
انتا وصلك حاتم تلوث كمان
بس خد بالك فتح محل جديد
علشان ياخد الطابع الرسمى

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
the_prince

avatar

عدد الرسائل : 783
المزاج : عال العال
اسم الكلية : العلوم
تاريخ التسجيل : 24/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   السبت 6 سبتمبر 2008 - 5:07

ههههههههههههههههههههههه .. و انا متبرع باول فار فى المشروع ... كان بدا يلعب فى عبى ... قفشته
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سارة

avatar

عدد الرسائل : 574
العمر : 30
المزاج : عادى
اسم الكلية : كليه العلوم جامعه المنصورة
تاريخ التسجيل : 30/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   السبت 6 سبتمبر 2008 - 5:47

ايه الافكار دى
بصراحة
NO COMMENT
تسلم ادك علي المواضيع الجميلة دى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
pharmacy_150

avatar

عدد الرسائل : 1306
العمر : 24
اسم الكلية : Mansoura Faculty Of Pharmacy
تاريخ التسجيل : 21/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   السبت 6 سبتمبر 2008 - 6:10

Harry Potter

The Prince

ساره

الف شكر علي الردود

بس علي فكره يا محمود هو زي ما انت قلت هو مجرد طابع رسمي ((( وما خفي كان اعظم )))

الناس دي لما تاكل عندها مره تصيب وتروح بيتكم سليم ومره تخيب و تروح برده بس علي المستشفي

علشان كده ان شاء الله انا نويت اعزم كل اعضاء المنتدي في يوم في رمضان نفطر عنده كلناااااااا

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
رمضان كريم

_________________
If you want to fly with FalCons .. Don't waste your time with ChiCkens
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عمر عمار

avatar

عدد الرسائل : 348
العمر : 30
اسم الكلية : كــلــيــــــــــــة الــعــلــــــــــــــوم
تاريخ التسجيل : 08/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟   السبت 6 سبتمبر 2008 - 11:55

قصدك نفطر فى المستشفى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
لحم الفئران كله بروتينات ::: بتحبه ؟؟؟؟؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الاصدقاء (منتدى طلاب جامعة المنصورة) :: القسم الترفيهى :: منتدى الترفية والنكت-
انتقل الى: