منتدى الاصدقاء (منتدى طلاب جامعة المنصورة)

منتدى كونة مجموعة من الاصدقاء واهميتة التعارف وتكوين الصداقات وزيادة الترابط بين الاصدقاء.

الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورالتسجيلدخولشات المنتدى

شاطر | 

حياتي بلا أغاني .. ليها طعم تاني

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Brave Heart

المزاج : Games & Films

مُساهمةموضوع: حياتي بلا أغاني .. ليها طعم تاني   السبت 12 يوليو 2008 - 7:37

أخي الحبيب أختي الحبيبـــــــــة .... إيه رأيك في العبارة دي ؟؟

يا ترى الكلام ده حقيقي وللا بيضحكوا علينا ؟؟

هل فعلاً حياتنا بلا أغاني ليها طعم تاني

يا ترى جربتي فعلاً تعيشي حياتك بلا أغاني ؟؟

يا ترى حسيتي بإيه عند إتخاذ ذلك القرار ... هل كان سهل وقدرتي تاخديه ببساطة

وللا ...... قعدتي تجاهدي نفسك كثير و تحاربي شيطانك ؟؟

طيب قوليلنا ... حياتك أصبح شكلها إيه بدون أغاني ؟؟

هل تذوقتي فعلاً طعم جديد لحياة جديدة ؟؟

طبعاً اللي كانوا بيسمعوا أغاني و توقفوا هما اللي هيقدروا يردوا أكثر على السؤال الأخير ( في مسألة تغير طعم الحياة بلا أغاني ) لأن اللي داق مش زي اللي ماداقش

طيب اللي لسة بتسمع أغاني .... بجد بجد و بكل صراحة ، هل حاولتي إنك تتوقفي وللا مش شايفة إن الموضوع له أهمية أصلاً ؟؟

في انتظاركن ... علشان نتناقش في الموضوع ده بصراحة ...

هل حياتنا بلا أغاني ليها طعم تاني .... وللا مش فارقة ؟؟

و هل الإستماع للأغاني إدمان ؟؟

اذا لم تشغل نفسك بالحق شغلتك بالباطل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: حياتي بلا أغاني .. ليها طعم تاني   السبت 12 يوليو 2008 - 8:21

وعلى فكرة أنا شخصيا كنت بسمع أغاني بإستمرار لدرجة تقريبا إني كنت أدمنتها يعني وكل أما أجي أرتاح لازم أشغل أغاني لدرجه غبيه وفعلا لا يجتمع حب القرأن وحب الغناء في رجل قلب مؤمن وحسيتها فعلا إن الأغاني بتميت القلب وتبعدك فعلا عن القرأن بس الحمد لله قررت في يوم ليلة القدر كان الخطيب بيتكلم عن التوبه وكان كلامة جميل وكنت متردد في إني أتخذ قرار البعد عن الأغاني ده لحد ما قال حديث أنا كنت عارفه من زمان بس خلاني أخد بالي منه بيقول : (لله أشد فرحاً بتوبة عبده حين يتوب إليه من رجل كان في سفر في فلاة من الأرض، نزل منزلاً وبه مهلكة ومعه راحلته عليها طعامه وشرابه، فأوى إلى ظل شجرة، فوضع رأسه فنام نومة تحتها، فاستيقظ وقد ذهبت راحلته فطلبها، فأتى شرفاً فصعد عليه فلم ير شيئاً، ثم أتى آخر فأشرف فلم ير شيئاً، حتى إذا اشتد عليه الحر والعطش قال: أرجع إلى مكاني الذي كنت فيه فأنام حتى أموت، فأتى شجرة فاضطجع في ظلها قد أيس من راحلته، فينما هو كذلك، رفع رأسه فإذا راحلته قائمة عنده، تجر خطامها، عليها زاده طعامه وشرابه، فأخذ بخطامها، فالله أشد فرحاً بتوبة المؤمن من هذا براحلته وزاده) فقررت وقتها أن أتوقف عن سماع الأغاني و كان القرار صعبا في أوله ولكن الحمد لله بعد وقت قليل والله بدأت أشعر براحة نفسسيه وإرتياح في القلب وخشوع عند سماع القرأن وكأنه فعلا لا يجمتع حب القرأن وحب الغناء في قلب رجل مؤمن . ومن يومها مسحت كل الأغاني من على الكومبيوتر ومن على الموبايل وسبت بس الأغاني الهادفة زي الأغاني الدينية والوطنية وكده لأني كنت سمعت من بعض الشيوخ ومنهم الشيخ على جمعه مفتي الجمهورية إنك ممكن تسمع الأغاني الهادفه واللي لا تخدش أو تجرح الحياء أو فيها كلمة حب أو فراق أو الحاجات دي .
ياريت أسمع رأيكوا في الموضوع ده وهل فعلا الأغاني مهمة قوي في حياتنا لدرجة إننا أدمناها ولا إيه ؟
Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: حياتي بلا أغاني .. ليها طعم تاني   السبت 12 يوليو 2008 - 8:25

وأنا كنت قرأت بعض المشاركات في منتدى أخر عن الموضوع ده حبيت أقدمهالكم علشان نستفيد منها عسى الله أن يهدينا للصواب ويثبت قلوبنا . أسيبكوا مع الردود:
*انا ولد مش بنت وانا كنت بسمع اغاني بس الحمد لله ربنا تاب عليا ورغم ان في كتر كانو بيقولوي يابني دي عادي مش فيها حاجه وفي مره كنت فعلا هضعف وارجع اسمعها تاني بس نمت وحلمت اني كنت في جامع وواحد مشغل اغاني ف قولتلو لا الاغاني حرام قالي بجد قولتلو اه حرام بعدها لقيت نفسي قومت وشيلت طفل قولت مين الطفل ده قاولوي ده من نسل الرسول صلي الله عليه وسلم هديه ليك .

*انا برضه للاسف كنت بسمع اغانى بس قليل قوى لكن بفضل الله مبقتش بسمع خاااااالص ......اكن الواحد كان فى دنيا تانيه ولما دلوقتى بسمع القران بحس بفرق شاسع ومفيش مقارنه طبعا....الحمد لله الذى هدانا لهذا وما كنا لنهتدى لولا ان هدانا الله.........مسلمه

*
توبه صاحب اكبر موقع اغاني

http://www.6rab.netإلى كل من زار موقعي الذي سمع ما سمع وحمل ما حمل أرجو منه أن يستغفر لي عن ذنبي فقد أذنبت في حقي الكثير وأرجو من الله المغفرة ، كما أرجو منه أن يتخلص من أي اغنية او ملف صوتي حملها من الموقع وكانت تحمل المنكرات من الأغاني والصور ولا احلله ولا أبيحه إن بقيت لديه واحتفظ بها سواء كان على جهازه الشخصي أو صاحب موقع يعرضها في موقعه، واشهد الله على إنني تبت إليه توبةً نصوحة ، اللهم هل بلغت اللهم فشهد ،،، موقع طرب نت .

تلك هي المقدمة التي كتبها صاحب موقع طرب الغنائي ( أكبر موقع موسيقي على الانترنت ) للزوار الذين اعتادو زيارة موقعه الغنائي للإستماع لعدد من الفنانين المعروفين .

[center]وكان موقع طرب من أشهر المواقع الغنائية التي تملك شعبية بين أوساط الشباب ومن المتوقع أن تؤثر توبة صاحبة على مشاعر آلاف الزوار لموقعه من فئة الشباب اللذين يتوافدون على الموقع بشكل يومي .

يُشار أن ظاهرة توبة أصحاب المواقع الغنائية قد بدأت بالظهور بشكلٍ متزايد في الفترة الأخيرة فقد تراجع صاحب موقع رعودي أحد أشهر مواقع البطاقات الغنائية وقام بكتابة توبته وتراجعه وإبراء الذمة أمام زوار الموقع .

نسأل الله لنا ولهم بالهداية

موقع طرب الغنائي

http://www.6rab.net/
pinkish*white

المزاج : حسب المزاج

مُساهمةموضوع: رد: حياتي بلا أغاني .. ليها طعم تاني   السبت 12 يوليو 2008 - 16:54

شكرا على الموضوع الجميل ده وفعلا انا معاك من النهارده وياريت الكل يبقى معانا ان شاء الله
Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: حياتي بلا أغاني .. ليها طعم تاني   السبت 12 يوليو 2008 - 18:04

أتمنى والله ليكي التوفيق وتخدي موقف قوي من الأغاني دي أنا وإنتي وكل المسلمين يا رب
pinkish*white

المزاج : حسب المزاج

مُساهمةموضوع: رد: حياتي بلا أغاني .. ليها طعم تاني   السبت 12 يوليو 2008 - 23:58

ان شاء الله يارب

كان يغنى لى فى نومى..........كان يأتى لى فى حلمى..........ذلك الصوت الذى يغنى وينطق بإسمى
harry potter

المزاج : magic
اسم الكلية : العلوم

مُساهمةموضوع: رد: حياتي بلا أغاني .. ليها طعم تاني   الأحد 13 يوليو 2008 - 2:52

الموضوع جميل وانا عارف ان انتا
منفذه من مده وربنا يعينا ان احنا نبطل
والف شكر على الموضوع يا ميشو

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1