منتدى الاصدقاء (منتدى طلاب جامعة المنصورة)

منتدى كونة مجموعة من الاصدقاء واهميتة التعارف وتكوين الصداقات وزيادة الترابط بين الاصدقاء.

الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورالتسجيلدخولشات المنتدى

شاطر | 

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
جنـــــــــــــــــــــه

المزاج : تماااام
اسم الكلية : احسن كليه ف الدنيا.. كليه علوم

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الجمعة 4 يوليو 2008 - 8:17

كل اللى هقدر اقوله بجد راااااااااااااااااااااااااااااائع اوى اوى يا حسام ويا محمد

مشاركاتكو جامده اوووى وشغلكو جامد بجد

ممكن نمسك مشاركه مشاركه ... اولا مشاركه حسام مشاركه يمكن فعلا بتمثل اللى بيحصل فى مصر واللى احنا شايفينه ادامنا فى كل
الشوارع .. ع الرغم من انها مشاركه فيها اكيد نسبه احباط كبيره بس هوه ده واقعنا واحنا مش هنقدر نهرب من واقعنا وهيه ده فعلا مشاكلنا
جاب مشاكلنا المتمثله فى رغيف العيش والمتاهه وتلوث النيل والغربه ووووووو .. وجابها بشكل رائع ... اتكلم عن الحاجات السلبيه الواقعيه وقال يبقى انت اكيد فى مصر ....وده كان رايه

بجد شغل جامد يا حسام انا فعلا بحييك عليه ....واتمنى انك تشارك دايما بشغلك الجامد ده

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الجمعة 4 يوليو 2008 - 8:39

مشاركه محمد مثلت حاجه تانيه خالص مثلت الجانب الايجابى اللى فى مصر

وفعلا اهم حاجه مصر ادتهلنا هيه الامان .. بجد مش هتلاقى اى بلد فيها امان زى مصر .. الدول التانيه بتحسدنا لااحنا عايشين فى هدوء ... ادتنا جوها الجميل ودى برضه نعمه من ربنا جامده اووى علينا شوفوا اللى بيحصل بره عامل ازااااى ؟؟؟؟؟؟

بس هوه يمكن نقطه انا مش متفقه معاكى فيها يا محمد ...
لأن كل الصور دي السبب فيها مش مصر السبب هما الناس اللي عايشين في مصر
لو جينا نبص لرغيف العيش السبب مش احنا السبب مصر وحكومتنا النضيفه بتاعه الباشمهندس نضيف...
ارتفاع الاسعار .. اطفال الشوارع .. بهدله المواصلات ... كل ده مصر هيه السبب مش احنا....

انا شايفه ان الحكومه عادت بتمشى بمزاجها معدتش بتراعى ولا شعب ولا منطق ولا عقل ..لانها للاسف شايفانا راضيين بالمكتوب علينا
فعلا انت جبت اهم تلت مميزات بيميزوا مصر الجو والصحبه والحب بين الناس والامان اللى بجد احنا حاسيين بيه

ولما نلاقى الحاجات دى يبقى انت اكيد فى مصر
جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الجمعة 4 يوليو 2008 - 8:45

اكيد ليا مشاركه فى الموضوع ده .. ومشاركات كتيره كمان بس الجو حر اوووووى

واتمنى يا جماعه انى اسمع مشاركاتكو بجد ونتناقش كلنا لانه موضوع مهم ...
واكيد رايكو هيبقى مهم اووووووووووى

السلام عليكم
Brave Heart

المزاج : Games & Films

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الجمعة 4 يوليو 2008 - 12:10

شكرا يا جنة على ردك الجميل وأنا متفق معاكي في إن الحكومة والمسؤلين و نظيف ومبارك هما فعلا سبب المشاكل اللي إحنا كلنا بنعاني منها وشايفنها حوالينا .
ولكن أنا لسه شايف إن العيب مش في مصر ده العيب في المسؤلين اللي ماسكين المناصب في مصر وده اللي أنا قلته في الموضوع
وعلى رأبك العيب في حكومتنا النضيفه بتاعة الباشمهندس نضيف ولكن الباشمهندس نظيف حاجه ومصر حاجه تانيه ولو مش فاهماني هقولك أنا ليه مفرق مصر عن أي مسؤل في أي منصب:
مش إنتي متفقه معايا إن المسؤلين دول مالهمش دعوة ومش هما السبب في جو مصر الجميل والصحبة الطيبه والحب اللي موجود بين أهل مصر وإن دي حاجات بتميز مصر من غير المسؤلين طب ليه ظلمتي مصر وإعتبرتيها السبب في الفساد اللي موجود في الحكومه أنا شايف إن السبب في ده المسؤلين مش مصر والمسؤلين دول مننا يبقى إحنا السبب مش مصر . بس ده كان قصدي وبشكرك فعلا والله على موضوعك الجميل ومشاركاتك الفعاله
(بس علشان خاطري لو أنا أتسجنت إبقى هاتيلي عيش وحلاوة إنتي وزمايلنا في المنتدى بعد الكلام اللي أنا كاتبه ده ههههههههه)
السلام عليكم
جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الجمعة 4 يوليو 2008 - 12:37

السلام عليكم

رجعت بعد ما الجو هدى الحمد لله ......
تمام يا محمد انا معاك جدا لو انت بتكلم عن المسؤلين فانا طبيعى موافقاك مليوووووون فى الميه .. اصل انت قلت الناس فالواحد فهمها انه الشعب المصرى الغلبان اللى ملوش فى حاجه ..... انما المسؤلين فمعلش دول مش من البشر العاديين اللى زينا
دول ناس بتوع فلوس وجاه وكراسى وتربيزات ..... يمكن بيكونوا بشر قبل المنصب انما اول ما يقعدوا ع الكرسى بيتحولوا لحاجات تانيه .... وبكده فعلا انا متفقه معاك ان المسؤلين هما السبب فى اللى بيحصلنا مهوه لو كل مسؤل اعتبر نفسه مسؤل ادام ربنا اكيد مصر هتبقى حاجه تانيه

بس انا مش هعرف اجيبلك عيش وحلاوه ولا حتى بيض وبسطرمه لانى هتسجن قبلك .. ده انا صاحبه الموضوع
يعنى انت لو اتسجنت 3 سنين انا هاخد مؤبد Crying or Very sad ..

وانا اللى بشكرك على متابعتك ومشاركاتك... بجد انا بستمتع بالمناقشات الفعاله دى

عدل سابقا من قبل جنـــــــــــــــــــــه في الجمعة 4 يوليو 2008 - 13:45 عدل 1 مرات
جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الجمعة 4 يوليو 2008 - 13:22

انا بقى لو هتكلم عن مصر ..... فحابه انى اتكلم عن الايجابيات لان بصراحه السلبيات لا تعد اللهم لا حسد

انا فعلا بحب مصر اوووووووووى ومقدرش استغنى عنها وبجد بفتخر اووى انى منها ع الرغم من كل مشاكلها ...بس فيها شعب بجد احسن واجمل شعب فى العالم كله
يمكن الشعب المصرى وخفه دمه هما اللى مهونين علينا حراره الاسعار والجو والمشاكل ..
تلاقى الدم الخفيف والضحكه اللى من القلب ... ويا سلااااااااااام ع الطيبه متلقهاش فى بلد تانيه ...
ولو هنتكلم عن المشاركه فمش هنخلص ... تلاقيهم واقفين جمبك فى فرحك وحزنك .. لو رحت متش اتفرج ع اللى هيحصل المدرج مليان جماهير .. بس انصحك متروحش متش بين الاهلى والزمالك لانك مش هتلحق تشوف الجماهير ... البقاء لله

لو محتاج شوف كام واحد هيديلك ... لو زعلان شوف كام واحد هيخفف عنك ..
تدخل اى منتدى خفه الدم اللى فيها .. متلقهاش غير من الشباب المصرى

لو هندور ع الدماغ متلقيش زى مصر فى الدماغ وكفايه دماغ علووووم .. ولا ايه رايكو ؟؟؟

[size=18]
بس بزعل منه فى حاجه واحده السلبيه اللى موديانا فى داهيه ... لو يتحركوا شويه مصر هتبقى جنه

Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الجمعة 4 يوليو 2008 - 17:36

أنا كمان بحب أتكلم عن الإيجابيات
وأنا عايز أقول حاجه برضو في الدول التانيه ومنهم السعوديه اللي أنا كنت فيها كانوا دايما بيتكلموا في التليفزيون عن إنجازاتهم وتقدمهم وذكائهم ليل ونهار مع إنهم ما عملوش أي حاجه من اللي بيقولوا عليها دي وكل العز اللي هما فيه ده بسبب البترول وعلى فكرة الطلبه زمايلي كانوا مابيفهموش ومش أذكياء خالص بس الإعلام عندهم مفهمهم إن السعوديه دي بلد من كوكب أخر وده برضو بيني وبينكم اللي مطلوب لأن حالة اليأس اللي إحنا فيها دي عمرها ما هتقدمنا خطوة واحده وفعلا يا جماعة اللي بيتعب بيلاقي وده مش كلامي ده ربنا اللي بيقول :
بسم الله الرحمن الرحيم ( إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا ) صدق الله العظيم

يعني فعلا بلاش السلبيه اللي موديانا في داهيه دي علشان على رأي جنه ...... لو الشباب يتحركوا شويه مصر هتبقى جنه
ملحوظه : في أخر سطر وربع جنه الأولى هي إسم العضوة المتميزة اللي كاتبه الموضوع وجنه التانيه تعني البستان الجميل
nadora

المزاج : عادى يعنى

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 4:07

كلام جميل اوى

انا راى ان المشكله كلها محصوره فى حاجه واحده هى السلبيه اللى بقت كيف عندنا

سلبيه فى كل حاجه : من اول تعامل الاب مع اولاده (اعتقد ان الحكومه مالهاش دخل فى ده كمان ) دا مش معناه انى واقف جنب الحكومه

تعامل الاخوات مع بعضها ::::الكره زاد بين الاخوات فى الايام دى ..كل واحد بيقول يالا نفسى

تفضيل مصلحه النفس عن مصلحه الغير

يقول رسول الله(لايؤمنن احدكم حتى يحب لاخيه مايحبه لنفسه)

على فكره المشكله اللى احنا فيها دلوقتى مش سببها قله فلوس ولا قله مرتبات ولا علشان مفيش شغل

المشكله سببها ان حبنا لبعض قل مش عايز اقول اختفى

نشوف حال الصحابه ايام الرسول كان عامل ازاى :متهيالى كان حالهم افقر من كده وبيت رسول الله كان لايوقد فيه نار لمده 3 شهور

ورغم ذلك كانوا اقوى ناس على مستوى العالم وغزو الدنيا بالايمان وحبهم لله وللرسول وحبهم لبعض

اختم كلامى بحديث لرسول الله:فيما معناه

اولا ادلكم على شىء احب عند الله من الصيام والزكاه والجهاد فى سبيل الله
قالوا بلى يارسول الله
قال اصلاح ذات البين الا ان فساد ذات البين هى الحالقه التى تحلق الدين

صدق رسول الله

اصلاح ذات البين يعنى اصلاح الضمير مش زى دلوقتى

_______
nadora
nadora

المزاج : عادى يعنى

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 4:12

ودى بعض الكاريكاتيرات اللى بتوضح جزء بسيط جدا من اللى بيحصل فى مصر

________
nadora
ahmed helmy

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 4:34

في الاول عايز اقول ان الموضوع ده مهم جدا
والدليل علي كده المشاركات الي حصلت
وتقريبا غطت الموضوع سواء كانت ايجابيه او سلبيه
المهم ان مشاركات الكل سواء حسام او محمد او جنه او نادر كانت كلها قويه
والمشكله الاساسيه في البلد هي الناس ,فمصر جعل الله فيها الخير الكثير وانا قولت ان المشكله في الناس حكام ومحكومين فلو ان الامه تستحق ان يحكمها عمر بن عبد العزيز لحكمها عمر بن عبد العزيز
وربنا يعدي الموضوع ده علي خير
harry potter

المزاج : magic
اسم الكلية : العلوم

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 5:30

الموضوع على رايك يا حلمى مهم
البلد حلوه وكل حاجه بس لما نجى نشوف السلبيات
هنلاقيها مننا وخصوصا الحكومه
الانسان العادى عايش فى حاله مشغول بهمومه مرتبه بيخلص فى تانى يوم من الشهر
وزهق من العيشه الحكومه خنقته ضرايب وعماله تاجد منه فلوس على الفاضى والمليان
بيقولوا ضرايب عقارات وعربيات ده ناقصين يا خدوا على رغيف العيش كمان
واحساس الملل والظلم خلى جوه المواطن حاله من البلاده اصله عارف انه مهما اشتغل مفيش فايده
فيكبر دماغه
وهنلاقى كمان موصوع الكوسه والوسطه مدمر ناس كتير
ووعلى فكره الشعب برضه مهمل لانه مش بيجدد نفسه
وعلشان نغير الحاله دى لازم نغير نفسنا وناخد موقف
وعلى راى المثل اذا كان صاحب البيت بالدف ضاربا فشيمه اهل البيت الرقص
ربنا يسترها ولو غبت عنكم ابقوا اسالوا عليه فى القسم
silent silent silent silent silent

عدل سابقا من قبل harry potter في السبت 5 يوليو 2008 - 7:58 عدل 1 مرات
harry potter

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 5:52

ودى صوره تنفع للموضوع واخدها من موضوع الزميل نادر

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 12:58

السلام عليكم

اولا صح يا محمد فعلا انا معاك ان فى السعوديه ع الرغم من ان عقليتهم مش متفتحه اوى واقل مننا بكتير الا ان حكومتهم معرفاهم انهم اسياد العالم ... والمشكله عندنا فى مصر ان لما يجوا يحسسونا بامل فى الاعلانات .. امثال مصر بتتقدم بينا .. وكلنا ايد واحده والكلام ده تلاقينا برضه مخنوقين منهم لان كلامهم مش واقعى
والله شويه تحميس من الاعلانات وشويه شغل من الحكومه .. اعتقد ان الشعب هيتحرك .

وبالنسبه للملحوظه .. فملحوظه جامده اوى كان ممكن الاعضاء يتلخبطوا santa

يمكن هتوقف عند مشاركه نادر ... لانها بجد مشاركه جميله جداا اااااااااااااا

المشكله سببها ان حبنا لبعض قل مش عايز اقول اختفى

نشوف حال الصحابه ايام الرسول كان عامل ازاى :متهيالى كان حالهم افقر من كده وبيت رسول الله كان لايوقد فيه نار لمده 3 شهور

ورغم ذلك كانوا اقوى ناس على مستوى العالم وغزو الدنيا بالايمان وحبهم لله وللرسول وحبهم لبعض

كلام رااااااااااااااااااائع .. يمكن دى وجهه نظر تانيه خالص .. هوه يمكن اضيف على كلامك حاجه كمان ان احنا معتش عندنا صبر
معدناش بنصبر ع الدنيا.. ده حتى احنا مسمين عصرنا عصر التيك اواى ... تلاقى الكل بيجرى ومش طايق حد
بس والله ارجع اقول كل ده برضه لان مفيش شغل ومفيش هدف ادامنا فمش طايقين حد .. يمكن الصحابه كفايه عليهم ان الرسول يكون جمبهم .. يا سلاااااااااااااااام والله الواحد ولا يشتغل ولا يعمل حاجه كفايه عليه يبص للرسول عليه الصلاه والسلام

بس فعلا زى ما الحكومه لازم تصلح من نفسها احنا كمان لازم نصلح من نفسنا واروع حديث نادر ختم بيه
اولا ادلكم على شىء احب عند الله من الصيام والزكاه والجهاد فى سبيل الله
قالوا بلى يارسول الله
قال اصلاح ذات البين الا ان فساد ذات البين هى الحالقه التى تحلق الدين

صدق رسول الله

شكرا على المشاركه الجامده دى وكمان على الصور المعبره اوى اللى مش محتاجه لشرح ...
جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 13:11

والله يا احمد لو زمانا ده يحكمه سيدنا عمر بن عبد العزيز ... يا سلاااااااااااااام

انتو عارفين القصه بتاعه سيدنا عمر ان كان فى عصره الفلوس كانت كتيييييييييييييييير اوى بسبب شغل وتعب الناس والكل كان بيتحرك ويشتغل مفيش حاجه اسمها بطاله ... وكان من كتر الفلوس سيدنا عمر مش عارف يوديها فين ولا فين ...
سدد ديون الناس اللى بيحكمهم تخيلوا .. يعنى راح بيت بيت وشاف ديون الناس وسددها كلها .. لدرجه انه سدد ديون اليهود كمان ...
وفى الاخر اشترى بالفلوس حبوب ووزعها على الجبال عشان الطير ياكل منها ...
كان اعظم عهد بجد .....
ومتشكره ع مشاركتك وان شاء الله مش هنتحبس وع العموم السجن للجدعان santa

harry potter

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 13:16

تعقيبا عل كلامى السابق
الحقيقه / الصوره بتتكلم عن حال الشعب المصرى

مساء الخير عليكم جميعا

هذه الصوره ليست لاطفال محاصرون فى غزه بل هى لااطفال مصريون يحاربون من اجل رغيف العيش

هل بدا العد التنازلى لثوره الفقر فى مصر ؟
فى احصائيه لمنظمه حقوق الانسان فى مصر تبين ان ثلاثون مليون مواطن من الشعب المصري يعيش دون خط الفقر
اى حوالى جنيهان مصرى
وفى ظل ارتفاع اسعار السلع الغذائيه الاساسيه مثل الدقيق والسكر والرز والزيت
جعلنا اتسال كيف يعيش هؤولاء الناس فى مثل هذه الظروف
وجعلنى اتسال سؤال اخر
هل اقتربت ثوره الجوع فى مصر ؟
اين الحكومه المصريه ؟
اين جهاز حمايه المستهلك ؟
لماذا ارتفعت اسعار السلع الغذائيه فى مصر هذا الارتفاع الملحوظ ؟
قبل ان اضع الاجابه على هذه الاسئله دعونى ان نلقى نظره على حال المواطن المصرى
يبدا المواطن المصرى يومه باالمعاناه وعندما نذكر المعاناه نذكر رغيف الخبز
يقف المواطن المصرى فى طابور طويل مقربه الثلاث ساعات للحصول على رغيف العيش
وفى حى البيطاش بالاسكندريه وهو من الاحياء المعروفه بالمصايف يوجد مخبزان للخبز
يبدا عملهم فى التاسعه صباحا وينهون فى حوالى الثانيه عشر ظهرا
علما بان عدد سكان هذا الحى يفوق بكثير انتاج هذه المخابز فيضطر المواطن للذهاب الى حى يبتعد عنهم بحوالى 13 كيلو لشراء الخبز علما بان الوقت المحدد لمهمه شراء الخبز فى الاسكندريه من ساعتان الى ماشاء الله
واليكم بعض الصور لهذه المعاناه

لا حول ولا قوه الا بالله
فلنترك مشكله الخبز لاننا لو تحدثنا فيها لن ننتهى

الجزء الثانى من معاناه الشعب المصرى
اذا تحدثنا عن معاناه اخرى للمواطن المصرى فستتجه انظارنا الى المواصلات
سيارات غير قابله للاستخدام
طرق شبه محطمه تمر عليها الالاف السيارات يوميا
والغريب ان الحكومه المصريه تتدعى بانها تنفق الملايين على شبكه النقل والمواصلات والطرق
فاين كل هذه الملايين ؟
نترك مشكله المواصلات لانى اراها اهون بكثير من باقى المشاكل التى يعانى منها ابناء وطنى

الشرطه فى خدمه الشعب
شعار جميل وضعته وزاره الخارجيه على وجهات اقسام الشرطه عشرات السنوات
ولاكن فى عهد سيادره الوزير اللواء / حبيب العادلى تغير هذا الشعار ليصبح الشرطه والشعب فى خدمه الوطن
ظننا ان هذا الشعار سيظل معنا لنخدم الموطن جميعا حكومتا وشعبا ولاكن هذا الشعار تغير تماما بعد ظهور حالات التعذيب والاهانه التى يقوم بها رجال الداخليه فى مصر فاصبح شعارهم الاول
الشرطه تسعى لذل الشعب او الشرطه تقتل الشعب
عندما يتصادف المواطن فى احدى اللجان التى يقوم بعملها ظباط الشرطه فانه يرتجف خوفا
حتى اصبح من الماكد ان ظابط الشرطه هو البعبع للمواطن المصرى
ذل - اهانه - ضرب كل هذه اسلحه جديده فى وزاره الخارجيه
والعجيب عندما يقوم مواطن برفع شكوى الى النيابه ضد احد الضباط بانه اعتدى عليه تقوم وزاره الداخليه
بتصريح بان هذه حالات فرديه
اين حقوق الانسان ؟

وفى نهايه الموضوع
ادعو الله ان اكون وفقت بان اضع امامكم ولو جزء واحد من الحقيقه
لاننى اعلم ان الواقع اصعب بكثير مما وصفت
ادعوكم جميعا الى ان نرفع ايدينا الى السماء داعيين الى الله ان يرسل لنا من ييقظ فينا الكرامه
وان ينتقم من كل من اراد الذل لهذا الشعب انه هو نعم المولى ونعم النصير
وحسبنا الله ونعم الوكيل

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 13:22

وعلشان نغير الحاله دى لازم نغير نفسنا وناخد موقف
وعلى راى المثل اذا كان صاحب البيت بالدف ضاربا فشيمه اهل البيت الرقص
ربنا يسترها ولو غبت عنكم ابقوا اسالوا عليه فى القسم
silent silent silent silent silent

كلام تماااااااام اوى وده اللى احنا اتفقنا عليه بجد فعلا الاصلاح لازم يجى من الطرفين نسبه كبيره اوى على الحكومه ونسبه برضه علينا عشان نتقدم شويه

اعتقد سمعت ان مصر تالت دوله متخلفه ... وبلا فخر

وشكرا على المشاركات الجميله واللى انهت الموضوع بحل نهائى يرضى جميع الاطراف وكمان على الصوره الجميله دى .. اللى معظم الناس فعلا بتفكر كده..
وكمان على الشغل الجامد اللى عملته فى الصور ... فعلا الواحد حاسس انه فى غزه مش فى مصر

وفى الاخر سواء اكانت المشاركات ايجابيه او سلبيه بس احنا فضفضنا وفى الاخر

يبقى انت اكيد فى سجن ابو غريب .. قصدى فى مصر

Smile Smile Smile
جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 13:44

اعتقد ان مشاركاتنا حلت الموضوع

تحميس من الحكومه لينا وتشجعينا ... اصلاح ذات البين واصلاح انفسنا .. والتغيير اللى لازم يبتدى مننا
بكده ممكن نقول مصر بتتقدم بينا

تفاءلوا بالخير تجدوه... ده حديث الرسول صلى الله عليه وسلم
بجد تفاءلوا مهما يحصل .. والله برضه الدنيا حلوه
بس احنا زى ما بنتكلم عن الايجابيات لازم نتكلم عن السلبيات

بجد فى الاخر يا جماعه لازم اشكركم اوى

عملتوا شغل جامد اوووووووى .. صور وتعليقات وكلام مهم ...
انا والله كنت مستمتعه بمشاركاتكو دى ... مش عشان زودتو الموضوع او عملتوله بروباجاندا .. لا والله خالص فى الاخر ده موضوع
لكنى فعلا انا بستمتع لما نتتناقش ونتحاور ونتكلم بصوت عالى ونفضفض كشباب

بجد بشكركو كلكو ..

وان شاء الله انتظروا الموضوع الجديد
واكيد اللى لسه عاوز يساهم .. ممكن يساهم احنا تحت امره
عما يجى الموضوع الجديد
Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   السبت 5 يوليو 2008 - 19:14

إحنا اللي بنشكرك يا جنه والله على مواضيعك القيمه فعلا واللي بتهمنا كشباب والمميز في مواضيعك إنك فعلا بتختاري مواضيع مهمه وبتختلف فيها الأراء فعلا مش مواضيع ردردها معروفه لأ. ده إحنا إتناقشنا وإتحاورنا وهزرنا كمان وكل واحد كان له رأي قاله بكل صراحه وإحنا مستنيين الموضوع الجديد اللي أكيد هيكون إن شاء الله موضوع مميز زي المواضيع السابقه . وعلى فكرة دي مش مجامله والله دي حقيقه . سلاااااااااااااااااااااام
harry potter

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الأحد 6 يوليو 2008 - 5:11

على فكره اللى المفروض يشكر بصر احه هو انتى لان الموضوعات موجوده واحنا عارفينها
بس انتى اللى خلتينا نفكر و نتفاعل معاها ونقول راينا و كمان نشوف راينا والراى الاخر
ونشوف المواضيع برؤيه جديده
بصراحه الف شكررررررررررررررررررررررررررررررررر

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الإثنين 7 يوليو 2008 - 4:41

السلام عليكم

الله يكرمك يا محمد على الكلام الجميل ده .. وبجد هوه ده هدفى
اننا نتناقش ونتحاور ونهزر ونفكر مع بعض ...
بجد متشكره على الكلام ده .. يارب اكون دايما عند حسن ظنكم..

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الإثنين 7 يوليو 2008 - 4:51

وشكرا ليك يا محمود على الكلام الكبير ده
...

بجد كلام راائع ... والله بمشاركاتكو وبمناقشتكو هيه دى اللى بتخلى الموضوع ليه اهميه
بجد متشكره يا محمود على الكلام ده

واسفه يا جماعه ع التاخير فى كتابه الموضوع الرابع ...
والله مشغوله فى كورس الفوتوشوب لسه راجعه منه حالا ودخلت ع الكمبيوتر ع طول
اول ما يجهز هكتبه باذن الله احتمال يكون ع بليل عشان نبتدى نشارك

اشوفكو ع خير
جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الثلاثاء 8 يوليو 2008 - 5:02

السلام عليكم
زى ما اتفقنا اننا هنتكلم عن كل حاجه فى مواضعنا هنا ... فى ثقافه علوم سياسه اهتمامنا .. ففيه مجال المفروض اننا منتخلاش عنه ولازم يكون فى ذهننا .. المجال ده مجال التنميه البشريه .. كاننا هنعمل كده يا جماعه كورس تنميه بشريه يمكن لمده اسبوع .. كلام بجد هنستمتع بيه اوى اوى هنحس ان احنا اتغيرنا ولو لتغييير بسيط ولو لمده اسبوع واحد .. الكورس ده من اجتهادى اجتهدت فيه ع قد ما قدرت .. فربنا يعينا

هنتكلم عن نقطتين مهمين اوى
1) استمتع بحياتك
2) عيش اللحظه
جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الثلاثاء 8 يوليو 2008 - 5:15

كلنا عارفين ان ربنا خلقنا بجسد واحد ... الجسد ده كله كان طيبه ومحبه وجمال وتفاؤل واستمتاع بالحياه
بس احنا كونا عليه جسد تانى خالص .. فخد بالك ان ده مش جسدنا الطبيعى ده جسد مصطنع
وللاسف احنا اللى اصطنعناه بكل تراكيبه .. جسدنا كله دلوقتى احباط وفشل وياس وتشاؤم ... صح ؟؟
اصبحنا دلوقت فى مجتمع كله مشاكل فى مشاكل .. محدش طايق حد محدش طايق نفسه ..
تيجى تسمع كلام معظم الشباب .. ياعم بلاش خنقه انا مش ناقص ..
يااااه ده انا بقالى كتير مضحكتش ياعم ما تيجى نضحك بدل النكد ده ...
فى كل مكان اصبحت هذه القواميس من الاحباطات موجوده ..وده للاسف كله كلام غلط فى غلط
وده للاسف سبب تخلفنا ومشاكلنا وده سبب ان القاعده العريضه من الشباب محبطه
وكمان ده سبب انتحارهم ..
عاوزه اسال سؤال .. هوه ربنا خلقنا علشان يخنقنا .. اسفه فى التعبير بس بجد
ربنا سبحانه وتعالى خلقنا علشان نقول الكلمتين دول ونموت..
ربنا خلقنا فى احسن صوره وخلى نفسنا نفس جميله طاهره .. لكن احنا اللى شوهناها بجد
احنا مش احنا ....
جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الثلاثاء 8 يوليو 2008 - 5:27

دى كانت بدايه او مقدمه لازم اقولها علشان نعرف احنا ليه محتاجين نظبط نفسنا من جديد
احنا اتفقنا ان الكورس هيكون لمده اسبوع فمش معقول اقول كل المشاركات ورا بعض
هنبتدى باذن الله الكورس فى المشاركات الجايه
عشان الكل يكون مستعد..
اشوفكو على خير يارب
Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   الثلاثاء 8 يوليو 2008 - 7:04

السلام عليكم
فعلا عندك حق في اللي بتقوليه مع إن بالرغم من إن ظروفنا أحسن بكتير من ناس كتير وبالرغم من إننا والحمد لله متمسكين بإحترامنا لنفسنا وبالتالي والحمد لله إحترام معظم اللي حوالينا إلا إن أنا كتييييير بقول ياااه أنا أتغيرت كده ليه وبجيب صوري وأنا طفل وأنا في حضانه وكمان وأنا في إبتدائي وإعدادي وبقول فعلا كان عندي كنز إسمه البراءه ...... وأقول هو راح فين الكنز ده وأقول ياريت أرجع طفل تاني لأني مش عايز أواجه الواقع لأنه فعلا سيء بالرغم من إني بحقق بتوفيق ربنا طبعا معظم اللي بتمناه
بس لما الواحد بيفكر ليه الواقع سيء كده بيلاقي إن الواقع مش سيء ولا حاجه وكل حاجه إنت فاكرها وحشه بيكون وراها حاجه حلوة وجميله تفكيرنا البسيط كبشر ما بيقدرش يفهمها . يعني مثلا المرض أو الفقر بيكون من وراه حكمه إنك بتفتكر ربنا وبتدعيه يشفيك وبتبقى واثق إن هو منجدك الوحيد ولكن الشخص لما بيكون في سعاده متصله للأسف بينسى ربنا .
طيب أنا حبيت أقول لكوا على اللي الصحابه والرسول كانوا بيحبوه علشان نفهم مع بعض ونعرف إن الضحك والسعاده موجودين بس مش بالطريقه اللي إحنا فاكرينها وهسمي الجزء اللي جاي ده دروس في الحب :

>>>> جلس رسول الله صلى الله عليه وسلم
>>>> مع اصحابه رضي الله عنهم
>>>>
>>>> وسألهم مبتدأ
>>>>
>>>> أبي بكر
>>>>
>>>> ماذا تحب من الدنيا ؟
>>>> فقال ابي بكر ( رضي الله عنه) أحب من الدنيا ثلاث
>>>>
>>>> الجلوس بين يديك – والنظر اليك – وإنفاق مالي عليك
>>>>
>>>> وانت يا عمر ؟
>>>>
>>>> قال احب ثلاث :
>>>>
>>>> امر بالمعروف ولو كان سرا – ونهي عن المنكر ولو كان جهرا – وقول الحق ولو كان مرا
>>>>
>>>> وانت يا عثمان ؟
>>>> :قال احب ثلاث
>>>>
>>>> اطعام الطعام – وافشاء السلام – والصلاة باليل والناس نيام
>>>>
>>>> وانت يا علي ؟
>>>>
>>>> قال احب ثلاث:
>>>>
>>>> اكرام الضيف – الصوم بالصيف - وضرب العدو بالسيف
>>>>
>>>> ثم سأل أبا ذر الغفاري: وأنت يا أبا ذر: ماذا تحب في الدنيا ؟
>>>>
>>>> قال أبو ذر :أحب في الدنيا ثلاث
>>>> الجوع؛ المرض؛ والموت
>>>>
>>>> فقال له النبي (صلى الله عليه وسلم): ولم؟
>>>>
>>>> فقال أبو ذر
>>>>
>>>> أحب الجوع ليرق قلبي؛ وأحب المرض ليخف ذنبي؛ وأحب الموت لألقى ربي
>>>>
>>>> فقال النبي (صلى الله عليه وسلم) حبب إلى من دنياكم ثلاث
>>>>
>>>> الطيب؛ والنساء؛ وجعلت قرة عيني في الصلاة
>>>>
>>>> وحينئذ تنزل جبريل عليه السلام وأقرأهم السلام وقال: وانأ أحب من دنياكم ثلاث
>>>>
>>>> تبليغ الرسالة؛ وأداء الأمانة؛ وحب المساكين؛
>>>>
>>>> ثم صعد إلى السماء وتنزل مرة أخرى؛ وقال : الله عز وجل يقرؤكم السلام ويقول: انه يحب من دنياكم ثلاث
>>>>
>>>> لساناً ذاكراً ؛
>>>>
>>>> و قلباً خاشعاً ؛
>>>>
>>>> و جسداً على البلاءِ صابراً
>>>>
>>>> سبحان الله وبحمده ،،، سبحان الله العظيم

معلش طولت عليكوا بس عايز أضيف في الأخر إن السعاده اللي إحنا عايزينها مش هي السعادة الحقيقيه لأن مثلا ملكة جمال العالم إنتحرت وفي رجل من أغني أغنياء العالم أنقذوه من الإنتحار أكتر من 16 مرة ومش هفكركوا إن ملكة الإغراء العالمية ماتت منتحرة
................أنا مستعد للمشاركات الجايه ونلتقى على خير إن شاء الله..........................

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 6انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6  الصفحة التالية